Artikel om Barnets Lov af generalsekretær Pernille Gry Petersen, i magasinet ”Børns Hverdag”
Barnets lov er netop trådt i kraft. Den skal medvirke til at sikre en bedre opvækst for de mange børn i sårbare positioner, som har brug for ekstra støtte i alt fra daginstitutionerne til en anbringelse uden for hjemmet. Den indeholder mange gode takter men er også udfordret på en række punkter.
Regeringen og et bredt flertal af Folketingels partier indgik i 2021 aftale om reformen ”Børnene først”. Reformens primære dele udmøntes med Barnets lov, som trådte i kraft den 1. januar i år, og som bl.a. fokuserer på tydeligere rettigheder til børnene, et øget fokus på tidligere indsats og bedre koordinering og sammenhæng i alt fra sagsbehandlingen til anbringelser uden for hjemmet.
Hvordan vedrører Barnets lov daginstitutionerne?
Umiddelbart kan Barnets lov lyde som noget, der kun er relevant for socialrådgivere og andre fagpersoner med tilknytning til den kommunale socialforvaltning. Men loven er relevant for alle fagpersoner og institutioner omkring barnet, fordi vi, netop som det understreges i reformen, skal blive bedre til at sætte ind tidligt og koordinere indsatserne på tværs af alle faggrupper omkring barnet. Loven påvirker derfor også arbejdet og dagligdagen i børnenes daginstitution.
Intentionerne er gode
I Børnesagens Fællesråd har reformen og udmøntningen via loven optaget os meget. Særligt børnenes og forældrenes rettigheder og det tiltrængte fokus på forebyggelse på tværs af barnets snitflader. Intentionerne er gode: Fokus på mere indflydelse til børnene i eget sagsforløb er både positivt og understøtter et moderne børnesyn. Loven sigter samtidig mod at fjerne tunge administrative sagsgange og lægger op til, at indsatser i højere grad tager udgangspunkt i det enkelte barns behov.
Implementering af en ny lov kræver tid og understøttelse
Desværre er Barnets lov trods flere års forberedelse vedtaget og trådt i kraft med alt for lidt tid til at forberede kommunernes implementering, og desværre bærer indholdet i den præg af hastværk.
Alle fagpersoner på børneområdet ved, at en reform med nytænkning af rammerne for arbejdet med børn og familier i sårbare positioner kræver tid og efteruddannelse til de medarbejdere, som skal føre det ud i virkeligheden. Særligt når det sker i en presset forvaltning med mange nyuddannede medarbejdere og hyppig udskiftning af personalet. Men desværre er de rammer ikke sikret.
Vi har derfor ytret bekymring for implementeringen, fordi vi frygter fejl og forskelsbehandling fra kommune til kommune, ja måske endda fra fagperson til fagperson. Derudover er vi bekymrede for, loven ikke kommer ud over socialforvaltningens dørtrin, som tiltænkt, og får skabt det nødvendige grundlag for godt forebyggende arbejde i alle barnets hverdagssammenhænge.
Samarbejde med daginstitutioner og skoler er vigtigt
Der er behov for at inddrage alle relevante aktører for at få Barnets lov til at fungere og skabe de nødvendige ændringer af praksis. Det gælder også en mere systematisk inddragelse af de faglige kompetencer i både daginstitutioner og skoler. Daginstitutionspædagoger har fx et indgående kendskab til barnet og en faglighed, som giver en unik mulighed for, på et tidligt stadie, at sætte ind over for børns mistrivsel og behov med forebyggende støtte. Men det kræver, vi i langt højere grad retter blikket den vej, sikrer bedre rammer til reelt at kunne udføre arbejdet i samarbejde med forældrene og de øvrige aktører rundt om barnet, og ikke mindst at daginstitutionerne – sammen med skolerne – i langt højere grad inviteres med i sagsbehandlingen og planlægningen af indsatser.
I fællesskab når vi til bedre løsninger
Barnets lov sætter ikke kun fokus på behovet for et tættere samarbejde på tværs af de kommunale forvaltninger. Den retter også fokus på behovet for en styrket inddragelse af civilsamfundets sociale organisationer. Det glæder os, fordi vi ved at forene flere ekspertiser uden tvivl vil lykkedes bedre med at støtte børnene og deres familier. Vi har derfor i samarbejde med vores medlemmer, herunder DLO, igangsat et arbejde med at forene vores viden og erfaringer til håndgribelige anbefalinger for, hvordan vi lykkedes med den fælles opgave. For uden konkrete greb og lokal understøttelse når vi ikke i mål – og det skal vi. For børnenes skyld. Vi ser frem til senere på året at kunne dele det med jer såvel som relevante beslutningstagere
Se artiklen i Børns Hverdag her. Magasinet udgives af Daginstitutionernes Landsorganisation (DLO)
Skriv et svar